De eerste dag - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Remi Hartog - WaarBenJij.nu De eerste dag - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Remi Hartog - WaarBenJij.nu

De eerste dag

Blijf op de hoogte en volg Remi

11 Februari 2014 | Ghana, Golokuati

De volgende ochtend was ik al vroeg wakker. Rond 06:00 is het hier licht en word het snel erg warm. Die ochtend hadden we een goed ontbijt. Ze kennen hier wel brood alleen anders als in Nederland. Het is zoeter en erg droog. Gelukkig hadden we in de supermarkt van Accra een pot pindakaas en jam kunnen kopen. ’s Middags hadden we afgesproken met Peter en Mawutor om in Hohoe de simkaarten en dongels te gaan regelen. Uiteraard is het zo dat als je om 10:30 afspreekt, het niet gek is als je om 12:00 nog niet weg bent. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat duidelijke afspraken maken hier met mensen niet te doen is. Het regelen van de simkaarten en dongels duurde verschrikkelijk lang. We hebben daar in totaal zo’n 5 uur gezeten op een houten bankje buiten. De meneer van Glo (netwerk in Ghana) deed het werk op zijn dooie gemakje, met als gevolg dat na die 5 uur 2 mensen een werkende telefoon hadden en 2 mensen een dongel. Tussendoor ben ik met nog 2 andere studenten naar een supermarkt gelopen om eten te kopen voor het avondeten. Vergeleken met deze supermarkt was die supermarkt in Accra megagroot. Ze hadden 1 gang met eten en drinken en dat was het. We hebben dus besloten noodles te maken met veel verse groenten. De groenten verkochten ze hier alleen ook niet dus die zouden andere studenten gaan halen op de markt. Bij thuiskomst zijn Marjon en ik begonnen met het maken van de noodles. Het gas stel en de pannen zijn van slechte kwaliteit. Eten wat in Nederland zo’n 15 minuten zou duren om klaar te maken, duurt hier meer dan een uur. Toen merkte ik pas wat een wat een hoop spullen ik in Nederland gebruik tijdens het koken zonder dat ik erbij nadenk. Toch viel de maaltijd bij iedereen goed in de smaak. ’s Avonds belde de meneer van Glo op met de mededeling dat hij vanavond langs kon komen om de rest te regelen. Dit wilde wij wel. Hij heeft hier toen weer een aantal uur gezeten en hij is nu op de helft van het aantal laptops en telefoons. Onvoorstelbaar hoe moeilijk het kan zijn om werkend internet en een werkende telefoon te hebben in vergelijking met Nederland. Om toch nog iets leuks te hebben gedaan die avond zijn we het spel 30 seconds gaan spelen. In 30 seconden moeten je teamgenoten zoveel mogelijk woorden raden die jij omschrijft vanaf een spelkaartje. Dit spel hebben we zeer fanatiek en strijdlustig gespeeld.